Solande ananas



Det är varmt och skönt ute och arbetsrummet städas flitigt, maskiner ska dammsugas och oljas. Fönstret står på vid gavel och man får solen i ansiktet när man sitter där och tittar på fin grönskande utsikt. Ananasen solar den med. Sist vi fick ananas i Ekolådan så höll den på att bli dålig. Eftersom ingen annan var hemma åt jag upp hela. Det skulle straffa sig...

"Om du äter färsk ananas kan du efter ett tag märka en stickande känsla i gommen och på tungan. Detta är på grund av att ananasen innehåller ett enzym som heter Bromelin. Bromelin är ett proteinförtärande enzym och därför irriteras både hud och slemhinnor vid kontakt med enzymet. I många fall har det påträffats att plantagearbetare som plockar ananas dagligen förlorar sina fingeravtryck för att deras fingrar är i ständig kontakt med frukten."

Jag hade dålig känsel i munnen i flera dagar... /Hanna

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag vet inte om du minns ananasförsäljarna i Kina, de som stod och skar upp ananas och stack på pinne - de hade värsta feta gummihandskarna på sig.

2009-04-24 @ 13:21:22
Postat av: Hanna

Jo, det kommer jag ihåg.



Vilka härliga magproblem man kan få med en strikt ananasdiet...

2009-04-24 @ 13:33:29
URL: http://bonkelimini.blogg.se/
Postat av: Malin

Har råkat ut för samma grej i Indonesien. Var på en strand och några barn sålde ananas. Jag råkade visst lova att köpa två som de skar upp. Sambon gillar inte ananas, så jag åt själv.....Dessutom såg jag ett av barnen(efter jag ätit upp) peta sina tånåglar med samma kniv som de skurit upp ananasen med.....Behöver jag säga att jag har lite svårt för färsk ananas sedan dess;)

2009-04-24 @ 19:08:35
URL: http://sygryn.blogspot.com
Postat av: Hanna Ö

Ja, jag får alltid biverkningar av ananas!

Men det är ju SÅ gott. För övrigt undrar jag var ni beställer er fruktlåda ifrån?

2009-04-24 @ 19:50:27
Postat av: Hanna

Malin: Haha, härligt!



Hanna: Ekolådan, ekoladan.se

Fruktlådan kostar 225:- och vi har den varje vecka, på torsdagar ringer det på dörren och om man inte är hemma lämnar de lådan utanför dörren. Fantastiskt!

2009-04-24 @ 19:55:53
URL: http://bonkelimini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0