Hur många skåpbilar kan transportcyklar ersätta?


Nästintill allt som var med på Historiska museets REKO-marknad åkte dit med mig i lådcykeln. Den fick dessutom en hedersplats bredvid vårt bord inne i Röda rummet...

Om det bara blev ordning på de el-hjälpmotorer som finns till transportcyklar, så kan en hel del mindre skåpbilar ersättas av transport-cyklar. För företag så är det oändligt lönsammare att satsa 25 000 på en el-lådcykel än ett par hundra tusen på en skåpbil som dessutom kostar tusentals kronor/månad i drift. Självklart kan man inte köra speciellt långt utanför tullarna (om man arbetar i Sthlm) men det finns många budfirmor och liknande som aldrig lämnar innerstaden med åtminstone en del av sina bilar. Det går snarare fortare med lådcykel än bil med skillnaden att man inte kan lasta lika mycket. Det är dessutom riktigt bra PR för i stort sett alla företag att dra igång någon sånt här...

Johan på Ecoprofile har precis elektrifierat sin transportcykel med gott resultat vad jag förstår. Vi är lite sugna på något liknande projekt men väntar nog till den är lite mer sliten...

Sen är det suveränt om de lastbilar/skåpbilar som ändå behövs kan gå på biogas som en del av Saltå Kvarns bilar! De har dessutom ett gediget "miljö och klimat-arbete".

"one less van" hittar ni alla möjliga spännande alternativ till skåpbilar... /Jeppe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0