Svar på kommentar om tygblöjor

Det är så himla bra med tygblöjor för det finns alltid blöjor hemma! Mikkel var ganska stor när han föddes så han passade i tygisar på en gång. Annars tycker jag att det är lite svårt när de är alldeles nya att få till det. Vi varvar såhär i början med vanliga blöjor och tygblöjor.  Coop har billiga och miljömärkta blöjor! Moltex-blöjorna är bra de också men väldigt dyra och inte alltför lätta att få tag i. Vi har dock hittat ett ekologiskt alternativ till vanlig engångsblöjor en helt ny typ av blöja! Mer om denna en annan gång.

Vi tycker att ett gäng vanliga vikblöjor (ullrikes minsta är bra) och 3 blöjbyxor är en bra start. Vi har aldrig köpt nya tygblöjor, utan de flesta är ärvda från barnens kusiner eller köpta på Tradera. Däremot är det bra att inte ha för slitna blöjbyxor, men det är de sällan i stl 3-6kg om man köper begagnat. Vi har "new born" till Mikkel och det går som sagt att hitta billigt på tradera eller blocket.  Tänk på att tvätta i fulla maskiner och 60 grader räcker nästan alltid men kör en 95-tvätt någon gång ibland.  Lycka till!
 /Hanna och Jeppe

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag måste förstås lägga mig i:

- Flannell-vikblöjor är oslagbart bäst när de blir lite större och pinkar mer,

men i början, till en pyttig nyfödig, kan det vara bra med några rutvävda i tunnare bomull. De är följsamma och mindre bylsiga.



Och så ska man vara snäll mot sig själv - det är inte allt eller inget som gäller. Tänk istället att varje gång du använder en tygblöja har du sparat en plastblöja, så varje liten gång räknas.

2008-11-26 @ 10:44:06
Postat av: Hanna

Sara:

Jag kan bara instämma!

2008-11-26 @ 15:12:55
URL: http://bonkelimini.blogg.se/
Postat av: Sara

Förutom att jag stavat fel på flanell.... Och nyföding...



Men det är ju inte som att jag jobbar med korrekturläsning eller så.

2008-11-26 @ 15:19:16
Postat av: Hanna

Inte alls...

2008-11-26 @ 16:04:40
URL: http://bonkelimini.blogg.se/
Postat av: Lotten

Ähum, jag tar mig också friheten att lägga mig i lite :) Instämmer absolut med att tygblöjor är jättebra! bara en liten grej... jag och framför allt mannen tyckte att det var lite drygt att vika ihop blöjorna jämt och tyckte att det var mycket lyxigare med formsydda blöjor. De är lite dyrare att införskaffa, men funkar till alla storlekar av barn och sparar vik(tig)tid. Finns t.ex från imsevimse.

2008-11-27 @ 22:48:04
URL: http://cmig.blogg.se/
Postat av: Hanna

Till Mikkel har vi inte vikt dem sådär snyggt, vi har bara vikt ihop dem som en limpa som min syster (Sara) så snyggt säger. Hur bra som helst till killar i alla fall (som kissar mer på ett koncentrerat ställe) har vi fått erfara.

De formsydda tygisarna i flanell lyxade vi till det med till Ellen, men de är lite stora tycker jag än så länge. Dessutom tar de lite längre tid på sig att torka, så de får ligga i garderoben och vänta ett tag till.

2008-11-28 @ 12:20:58
URL: http://bonkelimini.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lotten: Ett par tossor är förresten på väg!

2008-11-28 @ 12:22:48
URL: http://bonkelimini.blogg.se/
Postat av: Hanna igen...

De rutvävda är perfekta i början då de är hur bra som helst på att fånga upp spädbarnsbajs. Nästan lite för bra så det kan vara svårt att skölja ur innan de åker ner i hinken. Man får helt enkelt acceptera fläckarna och invänta sommarens sol att bleka bort dem med.

2008-11-28 @ 12:34:58
URL: http://bonkelimini.blogg.se/
Postat av: Lotten

Tossorna är här är och underbara! Och de formsydda blöjorna funkar bra tidigt ifall man viker dem en gång där bak. Smurfig som jag är har jag t.o.m. sytt egna formsydda... :) Men smart att man inte måste expertvika de andra, tänkte inte på det...

2008-11-29 @ 00:42:42
URL: http://cmig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0